Op vakantie met een handicap (11 tips en adviezen)

Op vakantie met een handicap (11 tips en adviezen)

Op vakantie met een handicap (11 tips en adviezen)

Reizen door mensen met een handicap ook wel ‘’begeleide reizen of toegankelijke reizen’’ genoemd, is in opkomst. De reisindustrie is zich steeds meer bewust van de behoeften van reizigers met een beperking en biedt steeds meer diensten en accommodaties aan die geschikt zijn voor deze reizigers. Ook is er ondertussen een enorme hoeveelheid informatie beschikbaar over begeleide en toegankelijke reizen. Veel van deze informatie is samengesteld en afkomstig van ervaringen van reizigers met een beperking zelf.

Ondanks dat de wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte garandeert dat personen met een handicap ook bij reizen gelijk behandeld dienen te worden, is dit voor personen met een handicap helaas nog niet altijd het geval. Dit zien we ook en vooral in het buitenland waar de toegankelijkheidsregels sterk verschillen en niet altijd even duidelijk zijn. Dit met gevolg dat reizigers met een beperking vaak geconfronteerd worden met onder andere ontoereikende faciliteiten, vooroordelen, verkeerde en/of onduidelijke informatie en vaak hogere prijzen dan andere niet gehandicapte reizigers.

Ook moeten we niet vergeten dat de behoeften van elk persoon met een beperking anders is, een persoon met een handicap is namelijk niet gelijk aan alle andere personen met een handicap. Er zijn namelijk net zoveel verschillende handicaps als dat er personen met een handicap zijn. Reizigers met een beperking kunnen daarom tegen veel verschillende lastigheden aanlopen zoals het vinden van een geschikte hotel, vlucht en huurauto.

De volgende tips en bronnen zijn opgesteld om reizigers met een handicap en hun metgezellen te helpen aan een onbezorgde vakantie zonder beperkingen:

Reistips voor personen met een beperking:

  1. Bel altijd vooruit

Dienstverleners zijn in de meeste gevallen wettelijk verplicht om reizigers met een speciale behoeften tegemoet te komen. Vaak hebben deze dienstverleners wel tijd nodig om deze regelingen te treffen. Het is daarom handig om al bij het reserveren aan te geven wat de behoeften zijn en de reisorganisatie ruim 48 uur voor aankomst te bellen om te controleren of er voldaan is aan jouw verzoeken.

2.Verstrek genoeg informatie

Wees duidelijk bij het beschrijven van jouw beperking en/of handicap. Niet alle reisorganisaties zijn bekend met de ‘’jargon’’ van toegankelijke reizen of begeleide reizen, ook zijn ze mogelijk ook niet bekend met de medische termen. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk details door te geven, denk hierbij aan wat wat je wel kan/ mag en en niet kan/ mag. Maak het vooral niet minder belangrijk en verstrek zoveel mogelijk informatie. Hoe meer informatie een reisorganisatie heeft hoe beter ze je kunnen ontvangen. Mochten er bepaalde beloftes worden gedaan door deze reisorganisaties, zorg dan dat dit schriftelijk bevestigd wordt. Zo heb je die gemaakte afspraken/ beloftes op papier en kan er ook geen sprake zijn van miscommunicatie.

3 Bespreek de reis vooraf met je arts

Jouw arts is bekend met jouw beperking en kan vaak maatregelen voorschrijven zoals hoe om te gaan met een lange vlucht, beperkte medische faciliteiten, het niet beschikbaar zijn van medicijnen op recept en andere mogelijke valkuilen. Door het bespreken is jouw arts er ook meteen van op de hoogte dat jij op vakantie gaat.

4 Zorg in het buitenland

Reis met een verklaring van jouw arts, bij voorkeur op briefpapier, over jouw toestand, medicijnen, mogelijke complicaties, speciale behoeften en andere relevante informatie. Zorg ervoor dat je een nummer hebt waar jouw arts (of een andere medische professional) op elk uur van de dag in een noodsituatie bereikt kan worden. Zorg daarnaast ook dat jouw medische waarschuwings informatie zich op plaats bevindt die makkelijk te vinden en in buurt is van jouw identificatie. Het is ook handig dat je goed op voorhand weet hoe het zit als je in het buitenland zorg nodig hebt. Niet alleen waar je terecht kan maar ook of je zorgverzekering die buitenlandse zorg vergoed. Mogelijk zijn er bepaalde voorwaarden en/ of eisen van toepassing

5 Zorg voor voldoende medicijnen

Het is handig om altijd iets meer medicijnen mee te nemen dan nodig is, de experts adviseren minimaal 1 extra compleet pakket aan medicatie. Neem de medicijnen mee in originele verpakkingen en bewaar deze in je handbagage. Vergeet ook niet vooraf een medische verklaring aan te vragen bij de apotheek, mogelijk dat sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet en niet toegestaan zijn in het buitenland.

6 Controleer vaccinatieadvies

Het is verstandig om het vaccinatieadvies op te vragen van betreffende land, dit omdat je misschien wel extra vatbaar bent voor infectieziekten. Dit kan via: www.zorgverzekeringsanalyse.nl

7 Zorg voor contactgegevens van naasten en/ of familie

Zorg altijd dat je de gegevens van de te bereiken personen in noodgevallen bij je hebt. Laat deze personen ook weten dat je op reis gaat en dat zij je contactpersoon in geval van nood zijn. Noteer deze gegevens ook bij de reisorganisatie waar je mee reist en accommodatie waar je verblijft.

8 Zorg voor een goede reis- en annuleringsverzekering

Controleer op voorhand of jouw hulpmiddelen wel verzekerd zijn. In sommige gevallen zijn vliegmaatschappijen voor een deel aansprakelijk voor de schade aan een hulpmiddel tijdens een reis. Maar mocht je reizen met een ander vervoermiddel of in land van bestemming schade hebben dan is het fijn om hier ook verzekerd voor te zijn.

9 Hulphond of blindengeleidehond

Mocht je een hulphond of blindengeleidehond meenemen op reis, zorg dan dat je in bezit bent van de juiste documenten.

10 Op het vliegveld

Neem 48 uur van te voren contact met de luchtmaatschappij om de gewenste assistentie aan te vragen. Wees op de dag van vertrek ruim op tijd voor jouw vlucht om in te checken, door de beveiliging heen te komen en de gate te bereiken. Houd rekening met twee uur voor een vlucht binnen de EU aan en drie uur voor een vlucht buiten de EU.

11 In het vliegtuig

Vraag bij landing aan je stewardess hoe de service is geregeld bij aankomst en hoe vertrek moet verlopen.

(Met toestemming overgenomen van Visumvoor.com)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.