met je rolstoel in een vliegtuig
Hoe neem je een rolstoel mee in een vliegtuig van de KLM? dat leest u allemaal op deze page.
Hulp voor minder validen en passagiers met een gereduceerde mobiliteit
Amsterdam Airport Schiphol is een van de meest toegankelijke luchthavens. Daarom bieden wij diverse faciliteiten, diensten en assistentie aan die uw bezoek aan de luchthaven zo prettig mogelijk maken.
Persoonlijke assistentie op de luchthaven
Kost het lopen u veel moeite? Bent u slechtziend? Of zit u in een rolstoel? Wij begeleiden u bij vertrek vanaf de parkeerplaats naar uw vliegtuig en bij aankomst van het vliegtuig naar de aankomsthal of parkeerplaats.
Deze assistentie kunt u bij de boeking van uw vlucht en minimaal 48 uren van tevoren aanvragen bij uw reisbureau of luchtvaartmaatschappij. De assistentie is kosteloos.
Indien u dit niet 48 uren van tevoren heeft kunnen aanvragen via uw reisbureau of luchtvaartmaatschappij en bij aankomst of vertrek op Schiphol blijkt dat u alsnog assistentie nodig heeft, meldt u dan met spoed bij uw luchtvaartmaatschappij. Wij doen ons best u alsnog zo snel mogelijk te begeleiden. Houdt u wel rekening met extra wachttijd. Indien u korter dan twee uren voor vertrek bent aangemeld, dan kunnen wij een tijdige begeleiding niet meer garanderen.
Assistentie door Axxicom Airport Caddy
De uitvoering van deze verordening is de verantwoordelijkheid van de luchthaven Schiphol. De luchthaven heeft de PRM dienstverlening uitbesteed aan Axxicom Airport Caddy BV. Medewerkers van Axxicom zijn klantvriendelijk, goed getraind en ervaren in het begeleiden van minder validen en passagiers met een gereduceerde mobiliteit. Medewerkers houden zich aan de op Schiphol voorgeschreven Schiphol regels en veiligheidsnormen. De medewerkers van Axxicom zijn te herkennen aan het Schiphol uniform met op de revers een badge voorzien van het internationale symbool voor minder validen. Axxicom verzorgt assistentie met behulp van rolstoelen, elektrische minicars, tilstoelen, trapliften, rolstoelbussen en schaarwagens. U kunt meer over Axxicom Airport Caddy lezen op www.airportcaddy.nl
Axxicom Airport Caddy wordt jaarlijks gecontroleerd op kwaliteitsnormen inzake continue verbetering van de dienstverlening, professionaliteit, tijdigheid en klanttevredenheid en moet elk jaar voldoen aan de NEN-ISO 9001 : 2008 normering.
Begeleiding bij vertrek
Indien u via uw reisbureau of luchtvaarmaatschappij bent aangemeld voor begeleiding en u komt aan in de vertrekhal, dan kunt u zich melden voor assistentie bij de assistentiebalies van Axxicom Airport Caddy in vertrekhal 2 (achter check in balie rij 9) of in vertrekhal 3 (achter check in balie rij 21).
Kunt u niet lopen naar de assistentiebalies, dan kunt gebruik maken van de meldpaal voor assistentie, herkenbaar aan het internationale symbool voor minder validen.
In elke vertrekhal (vertrekhal 1, 2, 3 en 4) bevindt zich een meldpaal nabij de entree. De meldpalen zijn voorzien van een intercom en camera.
Als u minimaal 48 uren van tevoren assistentie heeft aangevraagd en u heeft u ruim 1 uur voor vertrek gemeld bij de assistentiebalie op de luchthaven, dan wordt u vanuit de vertrekhal begeleid naar de vertrekgate, zodat u als eerste kunt instappen. Heeft u bij het instappen in het vliegtuig nog instaphulp nodig tot in het vliegtuig, dan kunt u dit bij de assistentiebalie aangeven. Indien u zich meldt via een meldpaal, zal Axxicom Airport Caddy zo snel mogelijk ter plaatse zijn, maar houdt u rekening met een extra wachttijd van maximaal30 minuten voordat uw begeleider aanwezig is.
Begeleiding van en naar de parkeerplaatsen
Op P1, P2, P3 en in Excellence Parking zijn speciale parkeerplaatsen voor auto’s met een ontheffing. Deze plaatsen zijn te herkennen aan het internationale symbool voor minder validen.
Indien u van of naar de parkeerterreinen assistentie nodig heeft, kunt u dit minimaal 48 uren van tevoren middels een e-mail melden bij Axxicom Airport Caddy. Stuurt u uw e-mail naar assistentie@airportcaddy.nl met daarin uw NAW-gegevens, uw vluchtnummer en bestemming, de tijd waarop u verwacht aan te komen en uw telefoonnummer. Axxicom Airport Caddy neemt dan contact met u op om de afspraak met u te bevestigen.
Indien u niet vooraf aangemeld bent, kunt u zich alsnog melden voor assistentie bij de meldpalen die bij de entree van het parkeerterrein geplaatst zijn. Houdt u rekening met een extra wachttijd van maximaal 30 minuten.
In het bezit van een invalidekaart en parkeerschijf?
Mensen die in het bezit zijn van een invalidekaart en parkeerschijf mogen ook op de overige parkeerplaatsen gaan staan voor maximaal 3 uur. Ze zijn dus niet gebonden aan de specifiek daarvoor aangeduide vakken. De auto moet geparkeerd worden op de particuliere rijstrook, langs het trottoir.
Begeleiding bij aankomst
Als u minimaal 48 uren van tevoren assistentie heeft aangevraagd zult u bij aankomst van uw vliegtuig opgewacht worden en vanaf de aankomstgate naar de bagagehal of aankomsthal begeleid worden. Heeft u nog extra hulp nodig om naar uw vervolgvervoer, bijv. het parkeerterrein, de trein, taxi of (hotel)bus te komen, dan kunt u dit ter plaatse aangeven.
Begeleiding bij transfer
Als u minimaal 48 uren van tevoren assistentie heeft aangevraagd bij uw reisbureau of luchtvaartmaatschappij, zult u voor assistentie bij de aankomstgate opgewacht worden. U zult dan naar de vertrekgate begeleid worden zodat u als eerste kunt instappen. Heeft u bij het instappen in het vliegtuig nog instaphulp nodig tot in het vliegtuig, dan kunt u dit ter plaatse aangeven.
Reizen met uw eigen rolstoel
Het is belangrijk voor vertrek bij reservering met uw luchtvaartmaatschappij af te stemmen, indien u in uw eigen rolstoel begeleid wilt worden.
Rolstoel lenen bij vertrek
Vertrekt u vanaf Schiphol en heeft u voor uw vervoer geen persoonlijke assistentie nodig, maar slechts een rolstoel, dan kunt u een rolstoel afhalen bij de assistentiebalies van Axxicom Airport Caddy in vertrekhal 2 of vertrekhal 3. Deze balies bevinden zich resp. achter check-in balierij 9 of 21. Deze mogelijkheid bestaat alleen voor vertrekkende passagiers.
Gratis rolstoelen bij aankomst
Bij aankomst stellen wij voor afhalers, aankomende passagiers en bezoekers gratis rolstoelen beschikbaar. De gele Schiphol-rolstoelen vindt u bij de Parkeergarages P1, P2 en op het NS station in Schiphol Plaza. Voor het gebruik van de rolstoel heeft u een twee euro muntstuk nodig. Deze krijgt u retour bij het terugbrengen.
Slechthorenden
In de terminal zijn voor slechthorenden hearingloops aangebracht zodat de berichtgevingen via de omroep goed gehoord kunnen worden. Deze vindt u bij de inlichtingenbalies, transferbalies en in de zitgebieden in Lounge Centraal. Zet voor gebruik uw gehoorapparaat op de T-stand.
NS hulp voor gehandicapten
Op het NS-station van Schiphol is een lift om u van het perron naar de luchthaven te brengen en vice versa. U kunt assistentie voor in-en uitstappen van de trein aanvragen bij de Nederlandse Spoorwegen op telefoonnummer + 31(0)30 235 7822. Of kijk op de NS-website www.ns.nl